Enkel linsegryte

Linser er en fantastisk flott matvare for både store og små. De inneholder massevis av jern og proteiner.

Mange foreldre sliter litt med å få sine små til å spise kjøtt og da kan linser kan være et godt alternativ. Dessuten er linser fulle av fiber, noe som metter godt og er bra for magen.

Det finnes mange typer linser. For de aller minste anbefaler jeg bruk av røde eller gule linser, da disse sies å være noe mildere for magen og ikke gir like mye gass. Særlig de gule linsene gir en grøtet konsistens ved oppkoking og kan dermed passe fint for de alle minste.

Ris- og linsegryte.

IMG_6505

Du trenger:

  • 4 dl vann
  • 2 dl linser
  • 2 dl brun ris
  • 2 gulrøtter

Slik gjør du:

  • Skyll linsene for å få bort eventuelle jordrester
  • Skrell og kutt gulrøttene i terninger
  • Legg alle ingrediensene i en kasserolle og kok opp
  • La småkoke i ca. 20 minutter
  • Mos til ønsket konsistens (Hell av litt av vannet før du moser for en tykkere konsistens.)

Bildet ovenfor viser maten før og etter at den er blitt moset. Med andre ord kan denne retten også passe for litt større barn. Ønsker dere mer smak i retten kan man tilsette litt hvitløk eller krydder av eget ønske.

(Husk at krydderblandinger ofte inneholder store mengder salt og bør unngås i matlaging til de aller minste.)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

5 comments

  • Margit
    juli 8, 2016 at 09:43

    Hei kan man bruke fullkornsris istede for brun ris?

    • juli 8, 2016 at 21:19

      Hei Margit.
      Fullkornsrik er også helt fint 🙂

  • Henriette
    oktober 13, 2016 at 09:36

    Hei!
    2 dl linser – er det ferdigkokte? Jeg tok 2 dl ukokte og da forsvant vannet på null komma niks 🙂

  • Jeanette
    januar 10, 2018 at 06:15

    Rrøde linser som blir brukt her?

    • januar 18, 2018 at 09:27

      Hei Jeanette. Du kan bruke både røde og gule linser når du lager denne oppskriften 🙂